Na co si dát při hledání práce pozor – díl 2: Buďte ve střehu při pohovoru!

Najít dobrého zaměstnavatele, je někdy stejné jako hledat jehlu v kupce sena. Poradíme vám, na co si dát pozor, a jak poznat neseriózní společnost ještě předtím než se z ní stane váš zaměstnavatel.

V prvním díle jsme si popsali, jak se nenachytat už při procházení inzerátů. V následujícím textu vám poradíme čeho si všímat při pohovoru.

Odpověděli jste na inzerát asistentky ředitele, popsaná pracovní náplň obecně odpovídala požadavkům na tuto pozici, chtěli po vás strukturovaný životopis a nyní vás pozvali i do seriózně vyhlížejících kancelářských prostor společnosti na pracovní pohovor? Pozor, ani tehdy nemáte vyhráno.

Příběh ze života – za stolem sedí váš budoucí nadřízený – manager. Je to příjemný a dobře vyhlížející muž se zářivým úsměvem: „Kolik si chcete vydělat? Cože 20, 30 tisíc? To jsou směšné částky, vy nechcete jezdit na luxusní dovolenou, vy si nechcete postavit dům, vám opravdu stačí jezdit ve Škodovce?“ A už pomalu chápete, že mít horskou chatu a vilu na Bertramce by nebylo až tak špatné, že Audi je lepší než Škoda a v Chorvatsku je vlastně nuda! A najednou manager – naproti vám – demonstrativně roztrhne dotazník, který jste před chvíli vyplnili jako interní žádost o práci asistentky. Líbíte se mu, jste dravý typ a přesně takové lidi potřebuje! Co na to, že přes všechny řeči o tom, co byste si měli koupit, jste se nedostali k vašim profesním zkušenostem. Přesto poznal, že máte navíc než na nějakou asistentku. Takže na vaši žádost o tuto pracovní pozici zapomene, má pro vás jinou skvělou nabídku, budete obchodními managery! Cítíte se polichoceni a snadno se necháte zamotat do sítí sladkých slovíček, které budou malovat vaši úspěšnou obchodní kariéru. Nejste sami, stejně tak se nechal nachytat téměř každý, kdo byl zde na pohovoru a byl prostě „výjimečný“. Ale to poznáte až při nástupu, když zjistíte, že stejné odhalení úžasných obchodních schopností zažil každý z vašich kolegů. Chtěl tady někdo někdy vůbec pracovat v oblasti obchodu? Asi ani ne… Co na tom, firma má stejně jen jednu pracovní pozici – obchodní manager.

Takové společnosti však dělají špatné jméno opravdovým obchodním zástupcům. Většinou nejsou seriózní, proto lákají na nesmyslné pracovní pozice, které však nikdy nehodlají obsadit. Ve skutečnosti je každý pohovor, pohovorem na obchodního zástupce. Lidé, kteří pracují v obchodu, jsou zkušení obchodní zástupci a ti by takovou fintu prohlédli hned. Stejně tak jako neserióznost tohoto podniku. Proto společnost láká nezkušené obchodem nedotčené zájemce o pracovní pozici s jiným názvem. Nechtějí, aby se přihlásili skuteční obchodníci, chtějí nalákat lidi, kteří doposud neměli s obchodem žádnou zkušenost a proto šance, že je – alespoň na čas – zmanipulují je mnohem vyšší.

Také čtěte:
Díl 1: Buďte ve střehu už při odpovědi na inzerát!
Díl 2: Buďte ve střehu při pohovoru!
Díl 3: První den v práci