Vybrali jste si pracovní pozici, která vás zaujala, a nyní byste se rádi zúčastnili také výběrového řízení. Výborně, právě se pouštíte do boje se 100 až 150 jinými kandidáty, kteří mají stejný cíl jako vy- získat pozvánku na pohovor. Na takový boj je nutné se patřičně vyzbrojit. A nejúčinnější zbraně jsou kvalitní motivační dopis a strukturovaný životopis.
Většina uchazečů o zaměstnání se domnívá, že pouze kvalitní strukturovaný životopis k úspěchu postačí. Jenže pokud nechcete nic ponechat náhodě, není možné odeslat životopis bez kvalitního motivačního dopisu. Slovo kvalitního zdůrazňuji, protože motivační dopis má úžasný dar vás posunout k branám pohovoru znatelně blíže anebo – naopak- vám je na kilometry vzdálí. Motivačním dopisem zkrátka můžete vše pokazit anebo naopak zvítězit. Kdy vítězíte? Body získáváte, když nebudete líní a motivační dopis napíšete vždy speciálně pro konkrétní pozici, která vás zaujala. Tak se může snadno stát, že co inzerát, to jiný motivační dopis, ale vaše snaha a píle, bude určitě oceněna. Zkušený personalista totiž snadno pozná, kdy jste si našli na internetu duchaprázdný, nic neříkající a tzv. univerzální vzor motivačního dopisu. A to bude ještě horší, než kdybyste motivační dopis nepřiložili vůbec. Dáváte tím totiž najevo neúctu k budoucímu zaměstnavateli. Naopak, pokud zaměstnavatel pozná, že v motivačním dopise se skutečně obracíte k němu a snažíte se jej přesvědčit o své motivaci pracovat právě pro něj, získáváte jeho sympatie. Na váš životopis bude nahlíženo mnohem pozitivněji, než kdybyste jej zaslali bez průvodního dopisu.
Co je cílem motivačního dopisu?
Při psaní motivačního dopisu, sledujte pouze jeden cíl- získat pozvánku na pohovor. Přestože většinou je to zaměstnavatel, který se věnuje motivaci zaměstnanců, v případě teprve uchazeče o zaměstnání, to musíte být vy, kdo bude zaměstnavatele motivovat. Musíte vzbudit v personalistovi motivaci, aby vás pozval na pohovor. A k tomuto účelu je právě nejvhodnější využit motivační dopis.
Jak má motivační dopis vypadat?
Každý motivační dopis má především zaujmout. Nesmíte však zapomenout, že i v tomto případě všeho moc škodí. Nesázejte tedy na přehnanou grafickou úpravu, např. zdobené písmo. Naopak, motivační dopis má mít na první pohled technický charakter, ve smyslu stručnosti, jasnosti, přehlednosti, jednoduchosti. A na druhý pohled, má dát prostor vaši humanitní stránce, kdy obsahem zaujmete zaměstnavatele tak, že po jeho přečtení každý personalista pochopí, že si již vlastně nového zaměstnance právě vybral.
Častou chybou uchazečů o zaměstnání bývá to, kam motivační dopis umístí. Někteří jej přikládají spolu se strukturovaným životopisem do přílohy emailu. To určitě nedělejte. Zvláště, pokud budete mít vydařený motivační dopis, tímto jej naprosto odsunete do pozadí. Každý personální ředitel vám potvrdí, že do přílohy patří pouze strukturovaný životopis. Motivační dopis má být to první, co personalista uvidí ve vaší žádosti o zaměstnání. To znamená, tento text má být ideálně vložen přímo do těla emailu. První tři věty jsou nejdůležitější, musí personalistu seznámit s tím, jaká pracovní pozice vás zajímá a proč si vás má pozvat na pohovor.
V druhé části emailu- motivačního dopisu, můžete vyzdvihnout své přednosti a zkušenosti s odkazem na životopis. V závěru vašeho motivačního dopisu je vhodné uvést, proč se o pracovní pozici zajímáte a co zaměstnavateli nabízíte. Dbejte především na to, abyste se vyhnuli prázdným větám a příliš sebevědomému vystupování.
Struktura motivačního dopisu
Pozdrav /oslovení – Vážený pane/paní XY (pokud je v inzerátu uvedeno jméno personalisty, použijte jej.)
Důvod – Mám zájem o pracovní pozici….
Proč si mě máte pozvat? – Mezi znalosti, které bych rád(a) využil(a) na této pozici patři….
Motivace – Rád bych své zkušenosti využil právě na pozici…
Rozloučení – Budu se těšit na případné setkání.
Co nikdy do motivačního dopisu nepište aneb z deníčku personální ředitelky
Na některé věty je personalista zvláště alergický a přesto je v motivačních dopisech stále dokola nachází. Proto nedrážděte kobru bosou nohou!
Vy píšete: „Domnívám se, že splňuji Vámi uvedené požadavky na tuto pracovní pozici.“
Personalista si myslí: „Od toho jsem tu přeci já, abych posoudil, zda:li požadavky splňuje, tak ať nedělá práci za mě.“
Vy píšete: „Mám zájem o práci u vás, protože jste stabilní zaměstnavatel.“
Personalista si myslí: „Okopíroval univerzální větu ze vzoru motivačního dopisu na internetu, kdoví kolik takových motivačních dopisů už poslal.“
Vy píšete: „Už dlouhou dobu hledám práci a nyní bych rád zkusil svou šanci u vás.“
Personalista si myslí: „Nikde ho nechtějí“
Vy píšete: „Mám zájem pracovat ve vaší společnosti, prosím o nabídku možných volných pracovních míst.“
Personalista si myslí: „Nechce pracovat u nás, bere cokoliv.“
Vy píšete: „Jsem přesvědčen, že vás o svých zkušenostech přesvědčím na pohovoru.“
Personalista si myslí: „To už rozhodnul za mě, že ho pozveme na pohovor?“
Úplně největší chybou je však využít univerzální vzor motivačního odpisu, který každý uchazeč, ale i personalista, najde snadno na internetu.
Motivační dopis je zkrátka chůze po tenkém ledě. Je vstupenkou na pohovor nebo také klíčem, který vám dveře na přijímací řízení definitivně zavře. Proto tak velmi záleží na jeho kvalitě.